Tiyatroda Zaman/ Mekan

Tiyatroda Zaman/ Mekan kitabı, İstanbul Üniversitesi Haldun Taner Tiyatro Uygulama ve Araştırma Merkezi ile İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü tarafından, İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı Tiyatro Festivali, Pera Müzesi ve Dramaturji Derneği işbirliği ve Sentro Tercüme ile OPM Yayınları desteğiyle, 5-6 Mayıs 2016 tarihlerinde 20. İstanbul Tiyatro Festivali kapsamında gerçekleştirilen “3. Uluslararası Disiplinlerarası Tiyatro Buluşması: Zaman/Mekan Sempozyumu”nun neticesinde ortaya çıktı. Bu tiyatro buluşmalarının ilkini “Maske” başlığı altında yapmıştık. İlk buluşmadan itibaren hedefimiz hem tiyatro sanatının kendine özgü yapısı ve karakteristikleri açısından vazgeçilmez olan hem de hayatın her alanında izi sürülebilecek kimi unsurları tek tek mercek altına almak suretiyle, ele aldığımız unsurları çok boyutluluğu içinde tartışmak, bildiklerimizi sınamak, zenginleştirmek ve derinleştirmekti. “Maske Sempozyumu” hepimiz için verimli ve yüreklendirici bir başlangıç olmuştu ve o sempozyumda sunulan bildiriler birer makaleye dönüştürülerek, Maske Kitabı ismiyle Habitus Kitap tarafından yayımlanmıştı. Ne mutlu ki, “Zaman/Mekan Sempozyumu” sonrasında üretilen akademik makaleler de yine Habitus Kitap’ın titiz ve özverili çalışması sayesinde okurla buluşuyor.


Yazarlar: Oğuz Arıcı, Ozan Ömer Akgül, Mehmet Kerem Özel, María Jesús Horta, Eylem Ejder, Metin Balay, Fatma Işık Tuğcu, Selda Kulluk Yerdelen, Naciye Aksoy, Selen Korad Birkiye, Gülşen Sayın, Arpine Mızıkyan Akfıçıcı, Melike Saba Akım, Ferdi Çetin, Hasibe Kalkan, Kostas Karasavvidis, Esra Dicle Başbuğ, Fakiye Özsoysal, Elif Candan, Nilgün Firidinoğlu







İÇİNDEKİLER:

SUNUŞ
POETİKA’DA ZAMAN VE MEKAN DÜŞÜNCESİ
OĞUZ ARICI

‘ÖTEKİ MEKAN’ OLARAK TİYATRO
OZAN ÖMER AKGÜL

PERFORMATİF MİMARİ: TEATRAL YERİN MEKANSALLIĞI
MEHMET KEREM ÖZEL

SEVİL ALDATICISI VE TAŞTAN MİSAFİR OYUNUNDA DOĞAÜSTÜ MEKAN VE OYUNUN SAHNEDE OYNANMASI
MARÍA JESÚS HORTA

DAR ALANDA GENİŞ ZAMANLAR: IBSEN OYUNLARINDA YENİDEN CANLANDIRILAN GEÇMİŞ
EYLEM EJDER

BERTOLT BRECHT’İN YABANCILAŞTIRMA ETMENİNDE ZAMAN VE MEKAN KULLANIMI BİR ÖRNEK: KAFKAS TEBEŞİR DAİRESİ
METIN BALAY

SARAH DANIELS’IN BESIDE HERSELF OYUNUNDA KADINLARI DRAMATİK MEKAN VE ZAMANDA TEMSİL AMACIYLA, METİNLERARASILIĞIN BİR STRATEJİ OLARAK KULLANIMI
ARPİNE MIZIKYAN AKFIÇICI

RICHARD FOREMAN TİYATROSU’NDA PERSPEKTİFSİZLİK: ‘ŞİMDİ VE BURADA’NIN ONTOLOJİSİ
MELIKE SABA AKIM 219

ŞİİRİN ZAMANI VE MEKANI: STIFTERS DINGE (STIFTER’IN ŞEYLERİ)
FERDI ÇETIN

ÜÇ KIZ KARDEŞ, LÖ BAL ALMANYA ve İZ’E MEKAN SOSYOLOJİSİYLE BAKMAK
HASIBE KALKAN

REVMA [1874]: YUNAN KOMEİDYLLİONU’NDA ASAL BİR ÖĞE OLARAK MEKAN
KOSTAS KARASAVVIDIS

ORHAN ASENA’NIN KANUNİ SULTAN SÜLEYMAN DÖRTLEMESİ’NDE İKTİDARIN ZAMAN-MEKAN TEMSİLLERİ
ESRA DICLE BAŞBUĞ

TARİHE KARŞI, UNUTMAYA KARŞI BİR BİYOGRAFİK OYUN: FİKRET
FAKIYE ÖZSOYSAL

TİYATROMUZDA FEMİNİST OYUN YAZARLARININ ZAMAN VE MEKAN KULLANIMINA KARŞILAŞTIRMALI İKİ ÖRNEK:LENA, LEYLA VE DİĞERLERİ, İD-EGO VE SÜPER KAHRAMAN
ELIF CANDAN

ULUSAL BİRLİĞİN ‘KUTSAL’ MEKANI OLARAK TİYATRO
NILGÜN FIRIDINOĞLU

SARAH DANIELS’ BESIDE HERSELF: THE INVERSION OF INTERTEXTS AS A STRATEGY TO REPRESENT WOMEN IN DRAMATIC PLACE AND TIME
ARPINE MIZIKYAN AKFIÇICI

JEAN GENET’NİN BALKON OYUNUNDA MEKAN-İKTİDAR İLİŞKİSİ
FATMA IŞIK TUĞCU

SIKIŞTIRILMIŞ MEKAN VE ZAMAN ANLAYIŞINI YANSITAN İKİ OYUN: ADA VE ÖRÜMCEK KADININ ÖPÜCÜĞÜ
SELDA KULLUK YERDELEN

HEINER MÜLLER’İN POSTDRAMATİK METİNLERİNDE ZAMAN VE MEKAN KULLANIMI
NACIYE AKSOY

TİYATRONUN KRONOS’U SCHIMMELPFENNIG’DEN BİLİNÇ-BİLİNDIŞI ARASINDA SAVRULAN BİR ZAMAN VE MEKAN ANLATISI: ARAP GECESİ
SELEN KORAD BIRKIYE

SIMON STEPHENS TİYATROSUNDA POSTDRAMATİK ZAMAN VE MEKAN ESTETİĞİ: PORNOGRAFİ
GÜLŞEN SAYIN